Παράνομη Νομιμοποίηση Αυθαιρέτων – Μπλόκο από ΣτΕ
Η Ολομέλεια του Συμβουλίου της Επικρατείας έβαλε φρένο σε επίδοξους καταπατητές οι οποίοι επιδίωκαν να νομιμοποιήσουν εκτάσεις που κατέχουν αυθαίρετα. Η διάταξη του νόμου 4061/2012 κρίθηκε αντισυνταγματική από την Ολομέλεια του Ανώτατου Ακυρωτικού Δικαστηρίου καθώς έδινε την δυνατότητα σε όσους κατείχαν αυθαιρέτως δημόσια κτήματα, τουλάχιστον από τις 5 Ιουνίου του 1993 και μετά να τα εξαγοράσουν δίνοντας μάλιστα δόσεις ίσου ύψους προς τις αντικειμενικές ή αγοραίες αξίες τους.
Σύμφωνα με το άρθρο 23 του νόμου 4061/2012, δίδεται η δυνατότητα σε όποιον διαθέτει κάποιο ακίνητο-κτήμα, το οποίο βρίσκεται υπό την διαχείριση του Υπουργείου Αγροτικής Ανάπτυξης, να προχωρήσει σε υποβολή αίτησης εξαγοράς του, εφόσον αποδείξει την κατοχή του πριν τις 5 Ιουνίου 1993 με την επιφάνεια του να μην υπερβαίνει τα 10 στρέμματα.
Τι Αποφάσισε το ΣτΕ
Η Ολομέλεια του Συμβουλίου της Επικρατείας με την υπ’αριθμ. 709/2020 απόφαση της, έκρινε πως οι ρυθμίσεις του άρθρου 23 του ν. 4061/2012 (διαχείριση και προστασία ακινήτων του Υπουργείου Αγροτικής Ανάπτυξης και ρύθμιση εμπραγμάτων δικαιωμάτων) αποσυνδέουν το δικαίωμα της εξαγοράς των δημοσίων εκτάσεων από πρόσωπα τα οποία έχουν δικαίωμα αποκατάστασης.
Το αποτέλεσμα αυτού, σύμφωνα με την Ολομέλεια του ΣτΕ, είναι να παραβιάζονται οι συνταγματικές αρχές της ισότητας των πολιτών και ταυτόχρονα του κράτους δικαίου, καθότι επιβραβεύουν τους καταπατητές της δημόσιας περιουσίας, δίνοντας τους το δικαίωμα να αποκτήσουν νόμιμο τίτλο κυριότητας. Οι σύμβουλοι Επικρατείας τόνισαν πως η ρύθμιση του άρθρου 23 του ν.4061/2012 αποσυνδέει το δικαίωμα εξαγοράς του δημόσιου κτήματος από κάθε προϋπόθεση, άλλη πέραν:
- Της κατοχής του τουλάχιστον από την 5η Ιουνίου 1993 και μετά και
- Της καταβολής του ανάλογου τιμήματος
Στο παρελθόν (κατά τα έτη 1951 και 1977) ίσχυαν αντίστοιχες διατάξεις νομοθετικού περιεχομένου οι οποίες ωστόσο είχαν έναν γνήσιο αποκαταστατικό σκοπό και εκτός των άλλων είχε την σημαντική λεπτομέρεια της ύπαρξης διάκρισης ανάμεσα σε αστικά και αγροτικά ακίνητα, κάτι που με το νομοθετικό πλαίσιο του 2012 δεν έχει ισχύ. Αντιθέτως, γίνεται εξομοίωση ανόμοιων καταστάσεων μεταξύ τους (ο νομοθέτης θα πρέπει να διαχειρίζεται τις καταστάσεις αυτές με διαφορετικό τρόπο) κάτι που βέβαια δεν είναι ανεκτό από τις συνταγματικές επιταγές.
Κλείνοντας, το παλαιότερο νομοθετικό πλαίσιο, είχε τις προϋποθέσεις ως προς την κατοχή του ακινήτου που ανήκει στο δημόσιο. Παραδείγματος χάριν, για μια γεωργική έκταση απαιτούνταν να καλλιεργείται συστηματικά είχε να κάνει με πρόσωπο το οποίο κατείχε το δικαίωμα αποκατάστασης και θα ήταν υποχρεωτικό το κύριο επάγγελμα αυτού να είχε να κάνει με την γεωργία ή οτιδήποτε αφορά τον τομέα αυτό.
ΤΟΠΟΣΥΝΘΕΣΙΣ – ΣΥΜΒΟΥΛΟΙ-ΜΗΧΑΝΙΚΟΙ
ΕΜΠΕΙΡΙΑ 25 ΕΤΩΝ! ΚΥΡΙΟΣ ΓΝΩΜΟΝΑΣ ΜΑΣ Η ΚΑΛΥΤΕΡΗ ΕΞΥΠΗΡΕΤΗΣΗ ΣΑΣ, ΥΠΕΥΘΥΝΑ & ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΙΚΑ!!
ΓΙΑ ΟΠΟΙΑΔΗΠΟΤΕ ΑΠΟΡΙΑ, ΔΙΕΥΚΡΙΝΙΣΗ Η ΒΟΗΘΕΙΑ ΓΙΑ ΤΑΚΤΟΠΟΙΗΣΕΙΣ ΑΥΘΑΙΡΕΤΩΝ ΜΗΝ ΔΙΣΤΑΣΕΤΕ ΝΑ ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΗΣΕΤΕ ΜΑΖΙ ΜΑΣ!